(verschijnt binnenkort)

 

Amsterdam-Noir-Een tikkende tijdbom onder de misdaadjournalistiek in Nederland die in 2013 afgaat.
boek25-jaar-maffiajournalistiekNa het verschijnen van deze publicatie kan niemand in Nederland nog meer zeggen: “Das haben wir nicht gewust

Een handboek voor ieder zichzelf respecterende opleiding voor Recht, politie, Justitie, de Journalistiek en politiek.

“Tijdperk P.R. De Vries-25 jaar maffiajournalistiek in Nederland.”
Dit boek berust op twee pijlers.
Enerzijds voldoet het als het gaat om een historisch overzicht en wetenschappelijke criteria ; anderzijds berust het op persoonlijke meningen en ervaringen van slachtoffers van de Maffiajournalistiek. Voor het wetenschappelijke gedeelte verwijzen auteurs o.a. naar gerechtelijke uitspraken en uitspraken van de Raad voor Journalistiek en (wetenschappelijke) literatuur ter zake.

Dit boek beschrijft de opkomst van de figuur de Maffiajournalist in Nederland.
Een fenomeen dat vaker voorkomt, maar tot nu toe, nergens in de Westerse wereld zo succesvol is als in Nederland. De figuur de Maffiajournalist kwam naar boven drijven, analoog aan de opkomst van de commerciële productie maatschappijen en radio-en Tv-stations in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw.

De ooit betrekkelijk kleine semi illegale media uit de kringen van de drugs-maffia van Klaas Bruinsma, Cor Hout, c.s. op zolderkamers en in drijvende Tobbes op de Noordzee zijn inmiddels uitgegroeid tot multinationals, die gestart zijn in de roeriger  jaren  ’60 en ’70 van de vorige eeuw van studenten oproer, de Krakers en Hippies. Het tijdperk van de Vrije Zware Jongens in Hilversum, dat soms culmineerde in geweld, zelfs moord, bijvoorbeeld de jetset moord op Mathilde Willink. Met Ouderwetse Corruptie  Commissaris Gerard Toorenaar, (Pedo?) Hoofd-officier van Justitie Hans Vrakking van Amsterdam tot die van heden met voormalig voorzitter van het College procureur-generaals Harm Brouwer en de huidige College procureur-generaals  Herman Bolhaar en Openbaar Ministerie (Pedo?) Baas Joris Demmink.

Het tijdperk waarin een productie of een TV-format, moeiteloos tot stand kwam met de ondersteuning van een spiegel cocaïne op de directie tafel en en een pistool in de broekriem. ‘John de Mol’-Media waar de Amsterdamse-Volks-onderwereld kind aan huis was, tussen het ontruimen van de roemruchte Kraakpanden als Groote Keyser door.

De productiemaatschappijen zoals die van John de Mol en ander gespuis zijn in die tijd begonnen, al dan niet als Katvanger voor bepaalde misdaadgroepen, die hun miljoenen wilde witwassen en tegelijkertijd daarmee invloed in de (pulp)- media verkregen.

In deze poel van verderf zijn ‘onze’ Maffiajournalisten groot geworden. De meest succesvolle is het verschijnsel P.R. de Vries. Hij mag met recht de Padre de familias genoemd worden van de orde der Maffiajournalistiek. Maar eerst geven wij u een weergaven van de tijd dat Peter R. de Vries nog op een fiets met een grote ‘Nep- Perskaart’ door Amsterdam rond reed voor louche sex-blaadjes als Actueel. Een ‘Wana be journalist’ met zeg maar drie jaar mulo en een ‘politie-snor’ geminacht door de toenmalige journalisten van gerespecteerde kranten, maar al stiekem gratis in het bad van Yab Yum mocht zitten…….  en niet alleen!

Dit boek geeft voor het eerst een historisch overzicht van de mis en wandaden begaan door P.R. de Vries en zijn misdaadgroep. De volgende dossiers passeren chronologisch de revue: Actueel, Klaas Bruinsma, de Fake ontdekking van Fransie (Meijer) Turbo te Zuid- Amerika, De Heineken ontvoering, de vriendschap  met Cor van Hout enWillem Holleeder, Steve Brown, de gestolen Floppy disk /Ovj. Valente/ Charles Zwolsman zaak (de eerste witwas media-actie van gestolen ‘bewijs’ door De Vries) Robert Hörchner, – Deventer Moordzaak, – ,de Dankbaar De Vries sex e-mail – affaire en de rol van de Nationale recherche – de Albert Kraus zaak, de De Vries huurmoordenaar medewerker Rob Zigerius ,- John Sweeney – Louis Hageman, – Joran van der Sloot,- Ruud Prins, Bernard K. de postbankmoord, Nuenense arts Edwin ten Winkel, Marianne Vaatstra, Koen Scharrenberg.

Infotainment: De 21ste eeuw Kijkcijfers-Schandpaal.

De mensen die onderwerp zijn geweest van Peter R. de Vries hebben elk afzonderlijk in hun eigen woorden een verslag geschreven wat de impact is geweest van de betreffende uitzending(en) op hun leven. Het gedeelte dat nimmer aanbod komt in de pulp media.

Ook geeft dit boek als eerst een kijkje achter de schermen bij P.R. de Vries zijn redactie: “Drugs, vreemdgaan, moordenaars en mishandeling achter de schermen bij P.R.de Vries.“ Het geeft een onthutsend beeld van een verborgen keiharde criminele wereld waar de Maffia en kijkcijfers de scepter zwaaien. Een wereld die kost wat kost voor de doorsnee kijker in het duister gehuld moet blijven.

Daarnaast komen ook nog vele andere ‘journalisten’ aanbod, die wat de auteur betreft, zondermeer gerekend mogen worden tot beoefenaars van de Maffiajournalistiek, zoals Bas van Hout, Koen Scharrenberg, Hendrik Jan Korterink, John van den Heuvel.

Tot slot tracht dit boek een verklaring te geven waarom de “figuur de Maffiajournalist” uitsluitend in Nederland zo succesvol is. De reguliere pers en justitie en de politiek hebben volgens de auteurs door hun passieve en soms ronduit laffe houding daarbij een grote rol gespeeld. “Zelfs in de politieke verslaggeving ziet men dat er veel kritiek is op de media: “De media hebben zo’n manipulatieve kracht dat ze het juridisch proces diepgaand kunnen beïnvloeden. Veel politici delen de angst voor journalistieke sensatiezucht” Als politici, die we als professionals mogen beschouwen, qua omgang met de pers, al bang zijn voor journalistieke sensatiezucht, hoe bang moeten wij, gewone burgers die vrijwel nooit een camera van dichtbij gezien hebben, dan wel niet zijn, om door agressieve vormen van journalistiek, zoals reality-tv, overvallen te worden? “
( bron:Puinhopen van de pers. Pagina 114, 115)

Waardoor de onderwereld in Nederland sinds 1980, tot op de dag van vandaag,het beeld bepaald zeker wanneer het gaat om de verslaggeving rond de misdaad op de buis. Dit onthullende boek leest nagenoeg als een eerste klasse Maffia-misdaad roman!

Maar het is True Crime!