Amsterdam-Noir.Het Nederlandse baggerbedrijf Boskalis is uitgegroeid tot hoofdrolspeler in een diplomatieke ruzie tussen Argentinië en Uruguay. Boskalis zou Uruguayaanse ambtenaren steekpenningen hebben geboden in de hoop een groot baggerproject binnen te slepen in het Rio de la Plata-estuarium.

Het VVD-Ministerie van Klasse Justitie heeft ons laten weten dat zij geen onderzoek in zullen stellen naar deze strafbare feiten. De beroeps-leugenaar-woordvoerder van justitie: “wij wijzen u op ons vervolgingsbeleid in dit soort van Elite-gangster misdaden en dat is kort door de bocht: “die worden door ons nooit vervolgt”. Denkt u maar aan de miljarden bouwfraude en nu recentelijk weer de zwarte 32000 miljard, daar is ook niemand voor de bak in gegaan:
“Een bouwkartel van Nederlands grootste bouwbedrijven heeft Rijkswaterstaat en andere opdrachtgevers de afgelopen jaren voor vele honderden miljoenen guldens opgelicht, enz.”
Bron: Zembla

De Argentijnse minister van Buitenlandse Zaken Héctor Timerman heeft Boskalis als straf voor de veronderstelde omkopingspoging uitgesloten van de maandag begonnen aanbestedingsstrijd voor de verdieping en verbreding van het Martin Garciakanaal, een belangrijke verbinding tussen de Uruguayrivier en de Rio de la Plata. Daarmee lijkt de opdracht naar een concurrent te gaan: Van Oord, of de Vlaamse baggeraars Jan de Nul of Dredging International.

Boskalis verwerpt de beschuldigingen. ‘Elke vorm van omkoping is voor ons onbespreekbaar’, zegt een woordvoerder. Volgens het baggerbedrijf zou een Argentijns lid van de Comisión Administradora del Río de la Plata (CARP), het Argentijns-Uruguyaanse bestuur van het mondingsgebied, tijdens een etentje een onoorbaar voorstel hebben gedaan.

De Argentijn zou Uruguayaanse commisssieleden geld hebben geboden om in contact te treden met een agent van Riovia, de lokale dochteronderneming van Boskalis International.

Akkoord
Door het op een akkoord te gooien met de Uruguayanen zou Riovia een aanbestedingsstrijd kunnen ontlopen. Boskalis was met Riovia al sinds medio jaren negentig verantwoordelijk voor het onderhoud van het Martin Garciakanaal en zou ook de uitbreiding van de waterweg voor zijn rekening kunnen nemen. Maar volgens Boskalis heeft Riovia nooit op enigerlei wijze opdracht gegeven om in contact te komen met de Uruguayaanse CARP-delegatie. De Uruguayanen zouden het etentje uit woede over het voorstel hebben verlaten.

Uruguayaanse ambtenaren bevestigden in eerste instantie de poging tot omkoping, maar trokken hun verklaring later weer in om het al jaren slepende dispuut over het kanaal niet nog meer te vertragen. De presidenten van Uruguay en Argentinië, José Mujica en Cristina Kirchner, voerden dinsdag crisisoverleg over de patstelling.

Knooppunt
Uruguay beschuldigt Argentinië ervan de uitbreiding van het kanaal te traineren. Vrachtschepen zouden daardoor makkelijker toegang krijgen tot de Uruguayaanse haven Nueva Palmiras, knooppunt voor de export van graan, oliezaad en houtpulp. Maar de Argentijnen vrezen de Uruguayaanse concurrentie voor havensteden als Buenos Aires en zouden daarom het bij Argentinië gelegen Emilio Mitrekanaal voortrekken.

Boskalis zegt in onderhandeling te zijn met Argentinië en Uruguay over verlenging van het onderhoudscontract voor het Martin Garciakanaal tot het eind van dit jaar. Met het contract is volgens een woordvoerder 1 miljoen dollar (810 miljoen euro) per maand gemoeid. Boskalis blijft geïnteresseerd in het contract voor de uitbreiding van het kanaal, maar zegt het aanbestedingsproces nu lijdzaam te moeten afwachten.
Door: Jonathan Witteman